19900327

Alla inlägg den 12 november 2009

Av Jenny Burman - 12 november 2009 15:28

Vecka 11

>
Barnet:

Ca 4.5 cm. Hjärtat slår med 140-150 slag i minuten. Det behövs för att tillfredställa den lilla kroppens stora behov av allt den behöver för att kunna växa och utvecklas. Nu är barnets huvud lika stort som resten av kroppen. Levern är förhållandevis stor, den fyller nästan hela bukhålan. Redan nu har den en viktig uppgift att ta hand om och föra ut avfallsämnen. Barnets testiklar eller äggstockar är på plats och man kan ana de yttre könsorganen. Barnet kan öppna sin mun och tungan är färdigutvecklad.

Mamman:

Har du mått illa i tidig graviditet börjar det kanske att avta nu? Många är känsligare än vanligt och humöret kan fortfarande pendla upp och ner. Dels beror det på hormonerna, dels kan trötthet och funderingar kring framtiden ta mycket energi. Var uppmärksam på hur du lever. Att du äter en god och näringsrik kost är av stor betydelse för hur du mår. Också att du rör på dig och gör vad du kan för att stärka din kropp.


  

!

Av Jenny Burman - 12 november 2009 15:06

Okej , kör en snabb sammanfattning av vad som hänt sen i söndags eftersom jag inte haft ngn data så jag har kunnat skrivit ngt .

 

Söndags : Farsdag så man ringde till min kära bror och tjatade på honom så han skulle ta bussen och komma eftersom pappa skulle bjuda på mat och våran storebror skulle komma över han oxå . Var inte poppis men han satte sig på bussen och kom iaf .

Det var bara att börja städa innan pappa skulle komma hem så jag städade ihop lite och dammsög av lite , ställde mig och diska och då kom Viktor hem och tätt efter det kom pappsen , han lämnade matvaror hemma som jag skulle packa in i kylskåpet och sen åkte han igen för att hämta en tvättmaskin som Anders skulle hjälpa honom att installera :p Sen skjutsade jag hem Viktor , hämtade Jonas vid bussen , åkte till Ö&B så han fick handla det han vela , sen hem till pappa och åt kött och potatisgratäng :) Sen hämtade Viktor och åkte hem till Alfta , det är därför det inte blivit några blogginlägg denna vecka för jag glömde min bärbara hemma hos Viktor :p hehe .

 

Måndag : Hände inte mkt alls , handlade lite mat senare på dagen och så åt vi tacos , det är väl det jag minns av den dagen . En allmänt slapp dag bara alltså :p

 

Tisdag : Ringde HC och frågade över vaccin , tänkte att jag kunde lika gärna ta det i Alfta , så jag gick dit till två då dom skulle börja vaccinera , PROPP FULLT med folk . DRYYYYGT att sitta där , fick sitta över en timme innan jag kom in och fick ta sprutan , var skiiiiit nervös eftersom jag är så hiiiiimla sprut rädd , men det gick ju huuur bra som helst . Kändes som att hon höll nålen mot huden bara som att hon aldrig stack liksom . Eller hur man ska förklara :p Så det gick jätte bra och fort . Sen fick man sitta ner en kvart till utifall man skulel få ngn allergisk reaktion . Men det gick bra inga reaktioner här inte :p Hehe , så jag gick hemåt igen och Viktor kom och mötte mig . Sen vart man bara hemma hela dagen , vid så är fem tiden vart jag huuur trött som helst . Kändes som när man är sjuk , man liksom bara vill sova och har ingen ork . Men jag tvingade mig att vara vaken ett tag till , men vid sju-åtta tiden höll jag på att ge upp , men klarade mig till tio iaf innan jag begav mig mot sängen .

 

Onsdag : Vaknade av att man var alldeles stel och hade ont i armen , jahapp tänkte jag . Jag är en av dom som ska få besväligt med det här nu då . Jaja . Dagen gick vidare och jag kände mer och mer av hur dåligt jag mådde , huvudvärk , trötthet , ont i hela j*vla kroppen , feber och stel i naken som ett as , kändes som när man har en rejäl förklyning . Så dagen spenderades bara i soffan framför tvn , sen mot kvällen mutade jag min bror att hjälpa till med maten så jag slapp göra allt själv . Det vart kyckling och ris :) Mumms ! Jag och Viktor kollade på Kopps till maten , längesen man såg , kanske inte ngn höjdar film men det är ganska rolig vissa gånger :p Hehe , sen började vi se på sällskapsresan också men Jenny hann inte se mkt mer än en halv timme sen var det kväller , gick och borstade tänderna , fyllde på vatten och djuren , drog för och knäppte av alla lampor överallt , sen kröp jag ner i sängen och somnade :)

 

Och idag är det Torsdag och Viktor och jag ska åka till Söderhamn igen , jag ska på möte i morgon och Viktor kanske ska jobba i helgen .

Så ist för att åka till Söderhamn skit tidigt i morgon så åker vi idag ist :)

Ska bli skönt att komma härifrån ett tag så Jonas får va själv igen , han blir så sur och grinig när man ber honom om ngt men men . Jag och Viktor har tagit disken nu iaf så slipper man oroa sig så mkt över hur det ser ut när mamma kmr hem , och igår dammsög Viktor så det blir nog bra .

Nu har jag nog inte så mkt mer att skriva . Ska gå och kolla hur det går för Viktor med sista disken :)

 

Ha´de !

 

Längtar tills mamma kmr hem och jag vill ha 26 November NU !!!!!

ULLARED !!!!!!!!!

Ovido - Quiz & Flashcards